طلاق درحقیقت یکی از تلخ‌ترین و تأسف آور‌ترین وقایعی است که ممکن است برای هر یک از زوجین رخ دهد. افزایش بی‌رویه آمار طلاق در کشورمان، علت‌های مختلفی داشته که معمولاً در ذهن تمامی افراد شکل و شمایل خوشایندی ندارد و همه ما با شنیدن خبر جدایی و طلاق هر زوجی در اطراف خود، شاید این اتفاق را کمی عجیب، ناپسند یا حتی اشتباه متصور شویم.

خوب است بدانید که با این وجود‌‌، گاهی تنها راه‌حل ممکن برای خاتمه دادن به وقوع بعضی اختلافات، مشکلات و حتی جلوگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حادتر و بزرگتر در آینده برای زوجین یا فرزندانشان، جاری شدن صیغه طلاق بین زن و شوهر و خاتمه دادن به زندگی مشترک می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت، گاهی باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد و به وقوع احتمالی بسیاری از مشکلات آتی خاتمه داد.

وکیل طلاق ارزان در تهران

اگر به دنبال وکیل ارزان برای طلاق توافقی میگردید موسسه حقوقی آوای وکیل در سریع ترین زمان و مناسب ترین هزینه این کار را انجام می دهد.

مراحل طلاق توافقی زن و شوهر

ابتدا یکی از طرفین درخواست طلاق را در دادگاه ذی صلاح مطرح میکند. دادگاه خانواده برای رسیدگی به این درخواست تشکیل می شود . برای طرح این درخواست دادگاه محل سکونت در صلاحیت دادرسی قرار میگیرد. در این دادگاه قاضی از طرفین میخواهد که دلایل خود را برای طلاق اعلام کنند و در نتیجه ی این سوال و پاسخ پی می برد که طلاق توافقی است یا خیر. گاهی نیز به صورت مستقیم از طرفین توافقی بودن طلاق را سوال می کند. در هر صورت پس ازتشکیل این دادگاه قاضی حکم مراجعه به مشاوره و داوری می دهد.

مشاوره توسط مشاور امور خانواده ی معتمد دادگاه صورت می گیرد . منظور از داوری وساطت افراد معتمد و نزدیکان طرفین است . در داوری اقربا طرفین طلاق اقدام به ایجاد صلح و سازش می کنند. در نهایت قاضی گزارش داوری و مشاوره مبنی بر عدم سازش را برسی می کند و در صورت تایید آن اقدام به صدور حکم طلاق توافقی زن و شوهر می کند.

البته پیش از صدور این حکم قاضی اقدام به تعیین و تکلیف مواردی همچون مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت و حضانت فرزندان را می کند که چون از پیش میان طرفین طلاق توافق صورت گرفته است از این مرحله نیز به سرعت گذر می شود.

مشاوره طلاق توافقی

پیش از اقدام به درخواست طلاق بهتر است مشاوره طلاق توافقی زن و شوهر صورت بگیرد.  زیرا پیش از هر حضوری در دادگاه بهتر است کسب اطلاعات صورت بگیرد تا در حد امکان درخواست شما بدون مشکل و مسئله حل شود. در مشاوره ی طلاق توافقی شما با تمامی جنبه های وضعیت خود آشنا می شوید و بهتر می توانید با توجه به آن اقدام به توافق و طلاق کنید. 

گرفتن و دادن حق طلاق

گاهی زوجه به موجب حق طلاق محضری ، حق طلاق  در عقد نامه ، وکالتنامه در طلاق دارد. طلاق از این راه نیز از سریع ترین راه طلاق محسوب می شود و مدت زمان آن تقریبا به اندازه ی طلاق توافقی است. مزیت این نوع طلاق در عدم نیاز به حضور زوج است. با داشتن این حق طلاق زن میتواند به تنهایی اقدام به گرفتن حکم طلاق کند و در این نوع طلاق نیازی به طی کردن مراحلی همچون داوری یا انجام مشاوره نیست. طلاق گرفتن به وسیله ی حق طلاق از مزیت های خود برخوردار است ولی اگر حق طلاق مشروط باشد زن فقط با رعایت کردن شرط مقرر شده میتواند حکم طلاق را دریافت کند. برای مثال شرط می شود در صورتت بخشش مهریه ، زن حق طلاق دارد. درست است که حق طلاق ممکن است مشروط باشد و طرف طلاق را مجبور به صرف نظر از حقوق خود بکند اما اگر سرعت طلاق برایتان مهم است ، این راه از سریع ترین راه طلاق محسوب می شود.