هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی :

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

دندانپزشک به درمان بیماری های دهان و دندان ، جلوگیری از پیشرفت این نوع بیماری‌ها و بالابردن میزان بهداشت دهان و دندان می پردازد. البته در سال های اخیر مباحث جدیدی مانند زیبایی دندان وارد حوزه کاری دندانپزشکان شده است. گاهی دندانپزشک بسته به سطح کاری خود ، یک یا چند دستیار دارد.

ویژگی های شغل دندانپزشکی

دندانپزشک باید تمرکز بالا برای مدت طولانی، هماهنگی خوب بین دستها و چشم ها و مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد. او باید دارای صبر و حوصله زیاد و قدرت بدنی مناسب باشد، گاهی لازم است چند ساعت مداوم روی یک بیمار کار کند.

دندانپزشک باید بتواند به بیماران خود ،به خصوص آنهایی که از دندانپزشکی ترس دارند و همچنین کودکان، آرامش داده و اعتماد و اطمینان آنها را برانگیزد. کنترل درد یکی از مسایل مهم است که دندانپزشک باید بتواند با کمک روش های موجود و مهارت خود ، درد بیمار را کاهش دهد و در صورت لزوم قبل از شروع کار با صبر و لحنی دوستانه، اطلاعات لازم را به بیماران بدهد.

دندانپزشکی رشته ای است که جسم فرد عمل کننده را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه دندانپزشک باید با انجام ورزش های مورد نیاز به تقویت عضلات و سلامت جسمی خود  بپردازد. چون در غیر این صورت عمر کاری دندانپزشک کاهش پیدا می کند و سلامت جسمش نیز دچار مخاطره می شود. چون دندانپزشک در مدت طولانی یک وضعیت یکسان دارد این می تواند به گردن و کتف و کمر او آسیب بزند.

آمالگاماتور چیست ؟

از این دستگاه برای پرکردن دندان از موادی به نام آمالگام استفاده می شود. آمالگام حاوی جیوه، مس، نقره، قلع، سرب و… می باشد. مشکلی که وجود دارد این است که جیوه اگر با مواد دیگر ترکیب شود به سرعت سفت و خشک می گردد به همین دلیل آمالگام به صورت پودر فاقد جیوه وجود دارد و زمانی که دندانپزشک می خواهد از آن استفاده کند باید آن را با جیوه ترکیب کند. برای ترکیب کردن آن و ایجاد خمیری همگن از دستگاه آمالگاماتور استفاده می شود که کار آن مشابه همزن است.

انواع آمالگاماتور

از این دستگاه دو نوع وجود دارد:

  • ترکیبی
  • کپسولی

در نوع ترکیبی پودر آمالگام درون یک محفظه ریخته می شود و درون محفظه دیگر جیوه ریخته می شود. زمانی که دستگاه را روشن می کنیم جیوه و پودر با نسبت 80 درصد پودر و 20 درصد جیوه ترکیب می کند.

کپسولی

نوع دیگری آمالگام وجود دارد که در داخل کپسول های کوچکی قرار دارد. در این کپسول یک پرده نازک قرار دارد که جیوه را از پودر جدا می کند.
این کپسول ها را بر روی آمالگاماتور های مخصوصی که به نام کپسولی شناخته می شود قرار می دهند. این نوع آمالگاماتور نسبت به انواع دیگر دارای کاربرد بیشتری است.

فسفرپلیت چیست ؟

سیستم رادیوگرافی با کاربرد سنسورها همچنان نوع برتر رادیوگرافی های دیجیتال موجود در زمینه‌ی دندانپزشکی هستند .ولی در طول چند سال اخیر نوع دیگری از رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفرپلیت جایگاه ویژه ای در دندانپزشکی پیدا کرده است.

به طور کلی تشابه بسیار زیادی بین سیستم‌های فسفرپلیت دندانپزشکی یا PSP و فناوری‌های قدیمی فیلم که نسبت به نور حساسیت داشتند وجود دارد به طوری که تنها به جای فیلم از یک سنسور استفاده می‌شود.

اشعه X پس از تابش به کریستال‌های فسفر این سنسور ، ذخیره شده و بعد از آن به کمک لیزر سیستم PACS خوانده می‌شود و در انتها تصویری به صورت دیجیتال قابل رویت خواهد بود.

به دلیل اینکه سنسورهای فسفرپلیت دندانپزشکی همانند سیستم های DR اولیه پر‌هزینه نیستند و بیمار را در معرض خطر تابش کمتری قرار می‌دهند، نوعی پل ارتباطی بین دستگاه های آنالوگ و دستگاه های دیجیتال به شمار می‌روند.